ISSN:2238-6408 (online)
Dr. Gregory Ebalu Ogbenika - Department of Philosophy, Edo State Nigeria, West Africa

Abstract: In a society where paranormal and preternatural activities hold sway, the recurring beliefs in witchcraft, magic and sorcery retains commonplace in the African worldview. However, as these phenomena vacillate from end to end in both semantic and applied understanding, a comparative study becomes revealing in unlocking the problematics, differences and similarities that arises from their practices. Witchcraft in African society not only represents the use of spiritual abilities and powers for evil and destructive purposes, but also stands out as a phenomena that represents an inherent, intangible quality, possessed by an accused which may be known or unknown. Magic on the other hand is seen as the ability to manipulate the forces of nature in a way that exacts pressure on the mental, physical and spiritual faculties. And as magic becomes a phenomena in the African society evident in the use of charms and amulets for protection, wars and attacks,  and etcetera, the display of the supernatural, extraordinary  and spiritual replete in both practices asks questions on the view that magic is all about tricks and abracadabra alone. And while deficient notions that witchcraft is a backward, and destructive  activity peculiar to Africans alone has been laid to rest following scientific and historical evidences of witchcraft as a common phenomenon in early Europe and other parts of the world, the notable reduction in the vestiges of witchcraft and magic in the western world, can be traceable to the meteoric growth in science and technology that has helped them in finding viable answers to many questions of the universe through causal laws of nature. The onus therefore lies on every African society to grow in the knowledge of science and technology and every intellectual activity that embraces scientific experiments, hypotheses and solutions in other to better interpret events from rational, logical and causal angles, so as to dispel complete dependence on black magic, witchcraft and sorcery. This must be done with profound and deep efforts at understanding these extra ordinary phenomena in the African world view, in order to make them relevant if possible to contemporary African societies.

 

Keywords: Magic. Witchcraft. African Societies.

Resumo: Em uma sociedade onde as atividades paranormais e sobrenaturais dominam, as crenças recorrentes em bruxaria, magia e feitiçaria permanecem comuns na cosmovisão africana. No entanto, à medida que esses fenômenos oscilam de ponta a ponta, na compreensão semântica e aplicada, um estudo comparativo torna-se revelador ao desvendar as problemáticas, diferenças e semelhanças que surgem de suas práticas. A bruxaria na sociedade africana não apenas representa o uso de habilidades e poderes espirituais para fins malignos e destrutivos, mas também se destaca como um fenômeno que representa uma qualidade inerente e intangível, possuída por um acusado que pode ser conhecido ou desconhecido. A magia, por outro lado, é vista como a capacidade de manipular as forças da natureza de uma maneira que exige pressão sobre as faculdades mentais, físicas e espirituais. E como a magia se torna um fenômeno evidente na sociedade africana no uso de encantos e amuletos para proteção, guerras e ataques etc., a exibição do sobrenatural, extraordinário e espiritual presente em ambas as práticas questiona a visão de que a magia sozinha é tudo sobre truques e abracadabra. E enquanto noções deficientes de que a bruxaria é uma atividade retrógrada e destrutiva peculiar aos africanos foram postas de lado após as evidências científicas e históricas da bruxaria como um fenômeno comum no início da Europa e em outras partes do mundo, a notável redução nos vestígios de bruxaria e magia no mundo ocidental podem ser rastreáveis ​​até o crescimento meteórico da ciência e da tecnologia que os ajudou a encontrar respostas viáveis ​​para muitas questões do universo por meio de leis causais da natureza. Portanto, cabe a toda sociedade africana crescer no conhecimento da ciência e da tecnologia e de toda atividade intelectual que abarca experimentos científicos, hipóteses e soluções dentre outros, para melhor interpretar os eventos a partir dos ângulos racional, lógico e causal, de modo a dissipar a total dependência em relação à magia negra, bruxaria e feitiçaria. Isso deve ser feito com esforços profundos e intensos no entendimento desses fenômenos extraordinários na visão de mundo africana, a fim de torná-los relevantes, se possível, às sociedades africanas contemporâneas. 

Palavras-chave: Magia; Bruxaria; Sociedades Africanas.